Podczas gdy wojna o najwyższe pozycje w wyszukiwarce trwa w najlepsze, istnieją całkiem skuteczne sposoby, by zwrócić na siebie uwagę osiągając nawet większy ruch z wyników wyszukiwania Google, niż strony z najwyższych miejsc rankingu. Zaawansowany system prezentacji wyników wyszukiwania potrafi bowiem wyeksponować najcenniejsze informacje z naszej strony i wyróżnić ją spośród stron konkurencji. Ważna jest jednak odpowiednia optymalizacja witryny i zastosowanie specjalnych technik, które ułatwią robotom wyszukiwarek zrozumienie informacji umieszczonych na stronie.
Mimo, iż Rich Snippets nie są niczym nowym w wyszukiwarce Google, wiele osób wciąż nie wie czym właściwie są wzbogacone snippety oraz skąd się biorą. Rich Snippets są zagadką nie tylko dla „zwykłych użytkowników” usług Google, ale także dla wielu pozycjonerów, którzy bardzo często nie wiedzą w jaki sposób osiągnąć tak wyróżniającą się pozycję w wynikach wyszukiwania. Warto nadrobić te zaległości, gdyż śledzenie wszelkich nowinek technologicznych związanych z wyszukiwarką Google powinno być jednym z podstawowych zadań dobrego pozycjonera. Rozszerzone wyniki Rich Snippets mogą się dodatkowo pojawiać nie tylko w wyszukiwarce Google, ale także Yahoo!, Bing, a nawet Yandex.
Oznacz dane dla Rich Snippets
Każda strona prezentowana w wynikach wyszukiwania w Google przedstawiona jest za pomocą pewnych specjalnie dobranych elementów. Zestaw danych wyświetlanych dla każdej pozycji określany jest jako „snippet”. Standardowo w wynikach wyszukiwania możemy ujrzeć tytuł (title), adres URL oraz opis (description).
Odpowiednie sformatowanie i optymalizacja danych umieszczonych na stronie internetowej może ułatwić robotom wyszukiwarek ich interpretację. Dzięki temu dane te mogą być prezentowane użytkownikowi już w wynikach wyszukiwania. Mimo, iż użytkownik widzi więcej informacji bez wchodzenia na naszą witrynę, prezentowany snippet może szczególnie przyciągnąć jego uwagę i zachęcić do kliknięcia właśnie w wyróżniony link.
Mechanizmy obowiązujące w wyszukiwarce Google pozwalają na wyróżnienie różnych rodzajów danych. Sposób, w jaki oznaczymy dane na stronie też może być różny. Jedno jest jednak pewne – Rich Snippet przyciąga wzrok internautów. Dzięki temu może także zmniejszać Bounce Rate oraz zwiększać CTR i ruch na stronie. Wpływ bogatych snippetów na zainteresowanie użytkowników potwierdzono odpowiednimi badaniami eyetrackingowymi.
Jak uzyskać Rich Snippets?
Schema.org i inne oznaczenia danych
Kluczowym zadaniem w celu uzyskania rich snippetów w wynikach wyszukiwania jest odpowiednie oznaczenie danych umieszczonych w witrynie. Obecnie możliwe jest wyróżnienie następujących typów danych:
- Opinie
- Aplikacje
- Ludzie
- Firmy i organizacje
- Przepisy
- Wydarzenia
- Muzyka
- Produkty (na razie niedostępne w Polsce)
Aby roboty Google mogły zrozumieć informacje zawarte na stronie, należy oznaczyć je wykorzystując jedną z trzech metod:
- mikrodane
- mikroformaty
- RDF
Choć wszystkie z wymienionych metod są wciąż dozwolone, zalecane są przede wszystkim mikrodane z wykorzystaniem specjalnie przygotowanej specyfikacji schema.org. Dokładny opis mikrodanych dla poszczególnych typów danych znajduje się właśnie na stronie schema.org. Wykorzystanie takiego zapisu daje dodatkowe korzyści, gdyż jest to format powstały we współpracy największych wyszukiwarek internetowych: Google, Yahoo! i Bing, a ostatnio także Yandex. Dzięki temu można mieć pewność, że informacje zapisane na stronie są zrozumiałe dla robotów tych wyszukiwarek. Można więc liczyć na to, że uzyskamy w ten sposób wzbogacony snippet w każdej z nich.
Aby mieć pewność, że zmiany wprowadzone w witrynie zostały przeprowadzone prawidłowo i roboty wyszukiwarek będą w stanie poprawnie te dane zinterpretować, przygotowano specjalne narzędzie służące do testu Rich Snippets.
Ważna informacja!
Według informacji na oficjalnym blogu Google, jedną z 40-tu lutowych zmian w algorytmie Google będzie wprowadzenie Rich Snippetów dla stron e-commerce, czyli wzbogacony opis produktów. Obejmie on między innymi jego cenę, dostępność oraz opinie użytkowników. Dotychczas snippety te były dostępne tylko w Stanach Zjednoczonych, Japonii i Niemczech.
Ma to ogromne znaczenie dla wszystkich właścicieli sklepów internetowych, którzy już powinni przygotowywać się do wprowadzenia nowych snippetów i jak najszybciej oznaczać odpowiednie dane na swoich witrynach. Pozwoli to wyróżnić się na tle konkurencji lub chociaż nie pozostać w tyle i wciąż być na topie.
Zgłoś swoje znaczniki do Google
Choć inteligentne roboty wyszukiwarek są w stanie same wykryć i zrozumieć odpowiednio oznaczone dane w witrynach, inżynierowie Google przygotowali specjalny formularz zgłoszeniowy.
Czas oczekiwania na zmianę sposobu wyświetlania w Google może potrwać nawet 2 miesiące. Nawet najbardziej staranne wykonanie powyższych czynności nie gwarantuje jednak pojawienia się bogatych opisów w wynikach wyszukiwania. Nie jest to jednak nic nowego, jeśli chodzi o usługi giganta z Mountain View. Pozostaje więc tylko czekać na łaskawą reakcję i zająć się pozycjonowaniem witryny.
Korzyści, jakie Rich Snippets dają właścicielom witryn internetowych są przyczyną coraz częstszych przewinień webmasterów. Bardzo często można spotkać strony, na których wykorzystuje się mikrodane schema.org niezgodnie z przeznaczeniem. Chodzi tu o wykorzystanie niewłaściwych typów danych tylko po to, by wyróżnić się w wynikach wyszukiwania bogatym snippetem. W związku z tym Google udostępniło formularz zgłoszenia spamu rich snippet.
02.03.2012 – Rich Snippets Produktu – EDYCJA:
Dziś po raz pierwszy ujrzałem Rich Snippets produktu w pozycjonowanym przeze mnie sklepie internetowym. Mikrodane w witrynie dodałem jakieś 3 miesiące temu, więc trochę czasu musiałem czekać, ale ten typ snippetu dopiero dziś wszedł do Polski, więc nie ma powodu do narzekań 😉 Wprowadzenie rich snippetów produktów ogłosił dziś Kaspar Szymański na swoim profilu w Google+.
Czy spotkałeś gdzieś jakiś tutorial jak dodać gwiazdki w zwykłym htmlu? Strona statyczna więc nie da się zainstalować wtyczki.
Świetny wpis, dzięki wielkie, już jakiś czas zabieram się za dodanie schema.org ale ciągle czasu brakuje;/
Jakiś specjalny tutorial do tego raczej nie jest potrzebny. Wystarczy dokumentacja na stronie schema.org. Tam są opisane różne typy danych, a jest ich sporo, więc opisywanie wszystkich w tutorialu byłoby raczej niemożliwe. Wystarczy oznaczyć dane na stronie specjalnymi znacznikami i tyle.
Widoczne w SERPach „gwiazdki” wynikają jednak z oceny, więc jakaś forma ocen i/lub recenzji musi być widoczna na stronie.
Poprawność zastosowania znaczników można sprawdzić na stronie:
http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets
Witam,
poszukuję kodu rich snippets z gwiazdkami dla strony http://www.dom-pop.com
Ten artykuł nie był dla mnie pomocny.
Witam.
Jeśli szukasz gotowego kodu, który mógłbyś wkleić na stronę, to rzeczywiście tutaj go nie znajdziesz. W artykule odsyłam jednak do najlepszego źródła -> schema.org.
Musisz pamiętać, że rich snippet to nie tylko gwiazdki, ale też wiele innych informacji zapisanych z użyciem mikroformatów lub mikrodanych. Aby w wynikach wyszukiwania pojawiały się gwiazdki, w kodzie musi być umieszczona informacja o ocenie wystawionej przez użytkowników. Korzystając ze specyfikacji schema.org, podążaj za przykładami na stronie http://schema.org/AggregateRating
Witam, proszę jeszcze o informację, w której sekcji źródła strony należy wkleić jeden z przykładowych kodów i czy to wystarczy? Czy na podstronach również konieczne jest wprowadzenie kodu rich snippets? Nie bardzo pasują mi te przykłady, ponieważ dotyczą produktu a ja potrzebuję rozszerzyć wynik wyszukiwania dla firmy.
Świetny artykuł potężna dawka profesjonalnej wiedzy przystępnie podana.
Dobry artykuł. Sam piszę coś podobnego z przykładami. Siedzimy już w temacie od mniej więcej 2 lat, także trochę wiedzy możemy upublicznić 🙂
Jeśli ktoś chce dodać Rich Snippety, gwiazdki i inne dane zapraszamy do nas – chętnie w tym pomożemy.
Gwiazdki najbardziej sprawdzają się w połączeniu z zdjęciem pobieranym z G+, opiniami Google i na wpisach w Miejscach Google.
Ciekawy artykuł, od jakiegoś czasu szukam czegoś więcej o mikrodanych i praktycznym wpływie na pozycjonowanie.
Ja próbowałem do swojego sklepu dodać ale niestety poległem.
Nie wiem czy teraz poprawili ale kod skopiowany ze schema.org do testera google nawet nie chciał chodzić wiec jak dla mnie czyli dla osoby nie mającej pojęcia większego o php, programowaniu to raczej nie do przeskoczenia ;/